_____________________________________________________________________________________

○○○ Aktuálně ode mě...

...aneb co se tu děje ○○○


Mějte nádherný rok 2014!
***
Z důvodu šílené zaměstnanosti a nedostatku času
blog v poslední době trošku strádá.
Snad ho již brzy budu krmit více.
***
_____________________________________________________________________________________

Říjen 2009

Dýchání při meditaci

28. října 2009 v 20:52 | Calis |  Relaxace a meditace
Je nespočetně mnoho způsobů jak meditovat a vy byste měli cítit volnost v příjímání či odvržení jakýchkoli rad. Ať už si vyberete jakoukoli meditaci, správné dýchání a postoj jsou důležité a užitečné.
Pro mnoho z nás znamená kontrolovaný dech nejjednodušší způsob, jak se dostat do meditativního stavu. Soustředěním se na dech se můžeme zaměřit na nitro těla a zamezit vstupu vnějšího světa.
Při vdechování nasáváte nosem, čerstvou energii. Je dobré začít meditaci soustředěním se na vyměnění veškerého vzduchu ve vašich plicích. Tréninkem se vaše dýchání může stát velmi lehkým, když se dostanete do meditace.

Správné dýchání
- exituje několik jednoduchých pravidel, které je dobré si pamatovat při dýchání během meditace.
  • Nezapomeňte dýchat - Zní to docela samozřejmě, ale někteří lidé se řídí přirozeným instinktem zatajit dech, když se soustředí. Pozorujte své dýchání a zjistěte zda to děláte.
  • Dýchejte nosem, pokud není jinak předepsáno.
  • Pro začátek se nadechněte až úplně na dno plic. Může se stát, že se vám zatočí hlava z překysličení mozku, ale to přejde, až se vaše dýchání zpomalí a upevní.
  • V jednoduchosti je síla. Udržujte zpočátku dýchání pomalé a pevné. Potom, až se vaše tělo uvolní, dovolte dechu více přirozenosti a jemnosti.
  • Nelapejte po dechu. Jak se dostanete do meditace. Vaše dýchání by se mělo zklidnit a stát se rytmickým. V hluboké meditaci by mělo být skoro nevnímatelné. Prostě jemně nahoru a dolů.
  • Nepřemýšlejte dopředu. Soustřeďtě se jen na to, co děláte v tu chvíli. Tedy když se nadechujete, nemyslete na to, jak vydechnete.
  • Beze spěchu. Nespechejte, nejste přeci na závodní dráze.
Dýchání do břicha
- Jóga učí, jak dýchat do břicha, tak aby se vaše plíce plně naplnily čerstvím vzduchem. To je dobré dělat před meditací. Někdy se toto dýchání používá i při ní. Zahrnuje to představovat si vlastní plíce ve třech dílech - spodek, střed a vršek.
  1. Nadechněte se nosem až na dno plic tak, že vystrčíte břicho.
  2. Vydechněte a nechte břicho splasknout.
  3. Pak znovu udělejte krok jedna, ale tentokrát se ujistěte zda jste vystrčili i hruď. Vydechněte nejdříve ze spodku a potom ze středu. Učiňte kroky 1-3 několikrát znovu.
  4. Nyní se soustřeďte na dostání dechu do plic až nahoru ke klíční kosti. Vydechněte - spodek, střed a vršek.

Úvod

28. října 2009 v 12:26 | Calis |  Relaxace a meditace
Meditace je zklidnění mysli na určitou dobu. V podstatě toho lze dosáhnout, alespoň ze začátku koncentrováním se na jednu věc - slovo, symbol, činnost, jako je dýchání - tak, aby vše ostatní odpadlo. Tomu se říká "mysl zaměřená na jeden bod" a ačkoli se to může zdát jako hračka, ve skutečnosti je to dost obtížné.
Počátky meditace lze jen velmi těžko vypátrat, kdo ví jak dlouho se lidé obracejí do svého nitra a hledají tam skrytý mír, lásku a klid?
Je ale jisté, že kořeny moderní meditace lze nalézt v dávné minulosti. Konkrétně budhismus a hinduismus mají velmi vyvinuté metody, kterých může využívat každý.
Má meditace nějaký prospěch?
Jistě že ano. A to nejen po stránce psychické, ale také fyzické. Až naleznete svůj vlastní vnitřní klid, budete schopni ho dosahovat znovu a stále jednodušeji. To s sebou nese dalekosáhlý a podstatný prospěch. Poměrně rychle u sebe budete pozorovat některé změny, jiné přijdou později.

Některé z účinků meditace:
  • Sebejistota a sebeovládání
  • Vnitřní jistota
  • Schopnost soustředit se a efektivně pracovat
  • Zbavení se negativních pocitů (zlost, paranoia, vztek, špatná nálada)
  • Nižší krevní tlak
  • Možný prostředek proti nespavosti
  • Lepší osobní vztahy
  • Lepší psychická kondice
  • Nižší úroveň stresu
  • Udržování zdravé a pohotové mysli
Meditace je všestranným pomocníkem pro zlepšení svého života. Existuje mnoho způsobů jak ji provádět, takže si určitě každý najde způsob, který mu nejlépe vyhovuje. Později sem budu přidávat některé její metody.
Nicméně také je dobré vědět , že lidem s hlubokou depresí a lidem trpícím psychotickou chorobou se v některých studiích přitížilo po praktikování meditace po určitou dobu. Pokud si tedy nejste jistí, poraďte se s osobou která je na toto téma velmi zběhlá, nebo nejlépe s lékařem.


Samhain

25. října 2009 v 12:24 | Calis |  Kolo roku
Pomalu nám nastává jeden z osmi čarodějnických sabatů - Samhain. Původně keltský svátek, který lze označit také názvy Hallowen, Samhuinn, Dušičky aj. Vznik tohoto svátku se datuje až do doby před 6 tisíci lety, je považován za druhý nejstarší evropský svátek. V keltštině je Samhain překládán jako "konec léta", je tedy oslavou konce léta a začáku zimy. Keltové Samhain považovali za konec roku a cyklu ročních období. Tento svátek znamenal pro Keltyzačátek a konec všeho.
V přírodě začínalo padat listí, přicházela zima, zánik. Byl to svátek , kdy se obraceli k Bohu a Bohyni, aby lépe porozuměli nekonečnému kolu života a smrti. Na prahu studených zimních měsíců se pořádaly hostiny a oslavy. Pro Kelty byl Samhain časem, kdy se otvírá brána mezi tímto a dalším světem. Byl to tedy čas komunikace s mrtvími, kteří se jako divoký podzimní vítr toulali po zemi. Keltové žádali své předky o rady a pomoc v novém roce.
Tento svátek lze slavit 31. října, 2. listopadu, 4. listopadu, nebo když je Slunce na patnáctém stupni Štíra.

Odpočívej v pokoji

16. října 2009 v 18:34 | Calis
Vracím se s dalším článkem z mého života. Není zrovna moc radostný.
V noci z úterý na středu mi umřela starší z mých dvou fenek Německého ovčáka - Asta. Odešla přirozenou smrtí, ve spánku. Vyrůstala jsem s ní od plenek, byla vlastně moje taková psí maminka. Dokázala mi pomoci i v těch nejhorších chvílích.
Když jsem se dozvěděla o tom, že umřela bylo mi strašně smutno, cítila jsem se jako kdybych přišla o člena rodiny, cítila jsem se najednou tak prázdná, ale věděla jsem, že to takhle má být, že je to přirozený koloběh života. Smrt není konec, musela jsem se však vyrovnat s tím, že už mi nikdy nebude sedět na špičkách nohy, že už mě nebude vítat při příchodu domů, že už jí nikdy nepohladím po tváři.
Pochvíli jsem začala cítit jí, cítila jsem, jak mi říká že je šťastná, že se o ní nemám bát. Cítila jsem její spokojenost a vyrovnanost. Smířila jsem se s tím, že její tělo umřelo, jednoduchým obřadem jsem se s ní rozloučila a nechala ji jít, pokud chce.
Samozřejmě mi bude strašně moc chybět, ale vím, že tam kde je, ať je to kdekoli je šťastná. Koloběh života je přirozený a nijak by se mu nemělo bránit.