_____________________________________________________________________________________

○○○ Aktuálně ode mě...

...aneb co se tu děje ○○○


Mějte nádherný rok 2014!
***
Z důvodu šílené zaměstnanosti a nedostatku času
blog v poslední době trošku strádá.
Snad ho již brzy budu krmit více.
***
_____________________________________________________________________________________

Červenec 2010

Tanec, který roztančí vaši duši

21. července 2010 v 16:57 | Calis |  Orientální tanec
Orientální tanec má blahodárný vliv na zdraví jak duševní, tak tělesné. Jeho prostřednictvím může žena dokonale poznat své tělo a sebe samu. Správný orientální postoj, na nějž se při tanci dohlíží, způsobuje, že se celkové držení těla mění a tělo si zvyká na svou přirozenou polohu.
Břišní tanec je pomocníkem pro ženy, které trápí menstruační bolesti či jiné gynekologické neduhy. Pomáhá je řešit a ve velké míře jím i předcházet. Má pro ženu velké uplatnění v těhotenství či snaze o početí potomka. Pokud se vám nedaří otěhotnět, či byste otěhotnět chtěla, začněte s břišním tancem. Jsou známy případy moderní medicíny, kdy se orientálním břišním tancem zajistila plodnost i u žen, kde tradiční metody selhávaly. Ať už žena má, či nemá problémy s plodností, je ideální, když se orientálnímu tanci věnuje ještě před početím.
Jelikož je orintální tanec zaměřen na ladné koordinované pohyby, které jsou velmi pečlivě cílené, šetří klouby celého těla, odpadá svalové napětí i křeče. Zároveň se postupně zlepšuje pohyblivost kloubů, čehož je využíváno při rehabilitaci po úrazech. Oproti většině sportů jsou pohyby břišního tance mírné bez poskoků.
Tímto tancem lze odbourat problematické zažívání, jelikož svými pohyby stimulujeme činnost žaludku a střev.
Břišní tanec je neocenitelným pomocníkem při budování zdravého sebevědomí ženy. Díky němu si žena uvědomuje svou sexualitu a ženskost, sžije se se svým tělem, dokáže projevit, co se nachází v jejím srdci, a i když její tělesné míry třeba nejsou ideální, začne mít sebe a své tělo ráda. Tím, že budeme mít víc rády své tělo, můžeme i lépe prožívat ženskou sexualitu.
Díky pohybům v oblasti pánevní a zapojením jejích svalů dochází k lepšímu sexuálnímu zážitku a snadnějšímu dosažení vyvrcholení.
Při orientálním břišním tanci používáme a zpevňujeme skupiny svalů, kterých si běžně vůbec nevšímáme. Zlepšují se bolesti zad a páteře, držení těla i bolestivé křeče. Celé tělo a všechny svaly v něm se uvolní a zpevní.
Břišní tanec vás donutí se tanci přímo otevřít a plně se odevzdat pohybu. Ne nadarmo se říká, že břišní tanec je tancem, který roztančí vaši duši a pomůže vám objevit sebe samu.

Tanecnice8s

Rekvizity při tanci

20. července 2010 v 10:43 | Calis |  Orientální tanec
Už od dávných dob orientu používaly tanečnice k doprovodu svého tance různých rekvizit. Některé měli funkci ochrannou či magickou, další funkci hudební a bezmála také funkci estetickou. V dnešní době se využívání tanečních rekvizit pyšní snad už jen funkcí estetickou a hudební.
Jak brzy uvidíte, rekvizit je opravdu nemálo. Pojďme se na ně podívat blíže.

K tanci se používají :
  • Činelky - Jedná se o jednu z hudebních rekvizit, kerá se využívá pro zvýraznění rytmu či stanovení rytmu odlišného, podtrhnutí celkového dojmu tance. K tanci používáme činelky ruční. Jde o kovové kloboučky připevněné na palec a prostředníček každé ruky.
Činelky
  • Bubínky, tamburíny, kastaněty - Další z hudebních rekvizit.
  • Džbán - Džbán se spojuje se sílami země, plodností, úrodou, ochranou - ženou. Když chce tanečnice vyjádřit ženskou podstatu v materiálním a zemitém slova smyslu, můžeme jí vidět tančit se džbánem.
  • Hadi - Jedná se o poněkud riskantnější druh tance k němuž je zapotřebí notné dávky odvady a porozumění zvířeti. Spojením ženské něhy a animálnosti hada vzniká dech beroucí kontrast. Divák bývá fascinován pohledem na silného hadí tělo plazící se kolem pasu, krku, či rukou tanečnice. Zvyk při tanci používat hada pochází také ze starého Egypta, kdy byl had považován za jedno z nejposvátnějších zvířat. Je symbolem mužského i ženského pohlaví. V tanci s hadem se zrcadlí vyrovnanost a odvaha tanečnice.
S hady
  • Hůlka - Používá se ke spíše folklornějším druhům tance (saidi). Při tanci se hůlka používá k různým poklepům a kroužení. Mimo to se s ní napodobuje umění boje s mečem. Tanec s hůlkou mívá veselý charakter.
hůlka
  • Křídla bohyně Isis - Jsou velmi krásným a efektivním doplňkem k tanci. Jde o dva půlkruhové závoje. Látka má dlouhé sklady směrem do středu půlkruhu, který je umístěn na náhrdelníku tanečnice. Jeden konec závojů spadá k nohám, druhý je ještě prodloužen o slabou hůlku drženou v ruce. Tanec s touto nádhernou rekvizitou je zaměřen především na efekt mávání a víření. Pro diváka se tak vytváří iluze třepotajících se křídel překrásného motýla. Vystoupení s touto taneční rekvizitou diváka většinou velmi zaujme.
Křídla bohyně Isis
  • Květiny a peří - Chce-li tanečnice ukázat svou něžnou a romantickou tvář, volí jako rekvizitu k tanci květiny nebo velká barevná pera exotických ptáků, často jsou to paví nebo pštrosí péra.
kvetinyaperi
  • Svíčky a oheň - Kult ohně byl od pradávna uznávaný jako jeden z projevů bohyně. Proto se tanečnice po staletí pyšnily různými podobami tance s ohněm.Nejznámější je dnes tanec se svíčkami. Při vystoupeních můžete vidět alternativu, kdy tanečnice tančí s jednou svíčkou v každé ruce nebo s podnosem plným svíček. Další využití ohně můžete vidět na různých ohňových show. Jde o různé ohnivé vějíře či kroužící ohnivé koule na řetězech. Tanec s ohněm je buď velmi mystický a nebo vášnivý.
Se svíčkami
  • Šavle - Stejně jako hůlka, která naznačuje boj se zbraní, se k tanci používá také šavle. Kromě bojových póz, do kterých se tanečnice při tanci staví, vytváří šavle ještě jakési zvláštní spojení a souznění mezi tělem ženy a nepoddajným, ledovým ostřím šavle, mužským principem.
Šavle
  • Šátky - Jedná se o, většinou dva, šátky stejné velikosti, kterými tanečnice doprovází svůj tanec.
Šátky
  • Závoj - Tanec se závojem podtrhuje ženskou záhadnost, jemnost a něžnost.
Závoj
  • Vějíř - Orientální tanec s vějířem nese výraz hrdosti a síly.

Pár slov úvodem

15. července 2010 v 21:24 | Calis |  Orientální tanec
I mě již před několika lety okouzlily blýštivé kostýmy tanečnic a ladné pohyby do tónů hudby. Orientální tanec jsem tančila 2 roky pod vedením zkušenější tanečnice a teď v tom občas pokračuji sama.
A jak jsem se k tomu vlastně dostala? - No, sama bych se do toho asi nedokopala, přiznávám. Na první lekci jsem šla jako rozklepaná, nesmělá a nesebevědomá holka, která se do tohoto druhu tance pustila pouze proto, aby doprovázela svou, tehdy nejlepší, kamarádku.
Neříkám, že mě tento tanec nikdy nelákal, naopak, vždy jsem ho obdivovala a chtěla ho vyzkoušet, ale kuráž k tomu, abych se ho naučila, mi scházela.
Už první lekce stačily k tomu, abych v něm našla zalíbení a svůj koníček. Od té doby se stal mou součástí. I když taneční skupina, se kterou jsem se učila své první krůčky orientálním světem, už není, pokračuji v tanci sama. V poslední době uvažuji i o tom, že bych se znovu zařadila do nějaké taneční skupiny, protože přece jen, víc lidí - větší zábava. =)
V této rubrice vás seznámím s druhy orientálních tanců, rekvizitami při tanci používaných a vůbec se vším, co se ho týká.
Pro představu přidávám i video celosvětově uznávaných tanečnic. Myslím, že se je na co dívat. :○)

Co je to Autogenní tréning?

15. července 2010 v 19:50 | Calis |  Autogenní tréning
Autogenní trénink je patrně nejznámnější relaxační metodou na světě. Její účinky dobře znají např. v Asii (zejména Japonsko), Americe a její příznivé účinky pocítily i země Evropské.
Autorem této metody je německý lékař, neurolog a psychiatr, Johannes Heinrich Schultz (1884-1970).
Účinky autogenního tréningu jsou vědecky dokázané. Praktikujícím zvyšuje schopnost koncentrace (soustředění), pomáhá při léčbě některých zdravotních neduhů (vysoký krevní tlak, poruchy erekce), je skvělým pomocníkem při boji proti zlozvykům (např.: kouření), navozuje pocit uvolnění (fyzického i psychického), má podíl na zkvalitnění spánku, při dlouhodobém cvičení zlepšuje kvalitu života a psychickou vyrovnanost člověka. To jsou jen jedny z mála účinků této relaxační metody, která se pyšní právě svou rozmanitostí v ohledu účinnosti.

Nižší stupeň autogenního tréninku zahrnuje šest základních cviků. :
  • Pocit tíže
  • Pocit tepla
  • Regulace srdce
  • Úprava dechu
  • Regulace břišních orgánů
  • Pocit chladu na čele
Současně bylo zjištěno, že určité tělesné změny lze pozorovat i na lékařských přístrojích. Např. při navození představy tepla přístroje ukázaly zvýšení povrchové teploty o více jak 1ºC, při vyším stupni autogenního tréninku bylo možno pozorovat dokonce navýšení až o 4ºC.

O postupech jednotlivých cviků a jejich podrobném vysvětlení se budete moci dočíst v dalších článcích.

Typy dýchání

15. července 2010 v 9:40 | Calis |  Dechová cvičení
Podle způsobu, jakým dýcháme se rozlišují čtyři typy dýchání (vlny dechu) :

  • Brániční - (břišní, abdominální) dýchání je výraznější u mužů, než u žen. Hlavním "motorem" je, jak již název napovídá, brániční sval. Jeho činnost lze, při zjednodušení, přirovnat k pístu, který nasává a vytlačuje dýchací plyny. Při tomto typu dýchání pohyby nepůsobí pouze na dýchání (výměnu dýchacích plynů), ale zprostředkovaně na činnost dalších tělesných orgánů, jako např. srdeční činnost - nikoliv nadarmo se nazývá druhým srdcem - a na činnost dalších orgánů v dolní polovině těla až po nohy. Jak již bylo řečeno, činnost bránice je inervována bráničními nervy. Brániční dýchání je nejhlubší a nejúčinější typ dýchání, neboť ovlivňuje 60% vitální kapacity plic. Často je označováno jako "dýchání do břicha", či "břišní dýchání".
  • Hrudní - (kostální, thorakální, dolní žeberní) dýchání je zřetelnější u žen. Dochází k němu stahy zevních žeberních svalů, které inervují mezižeberní nervy. Vyžaduje větší námahu než dýchání brániční, neboť jím přichází do plic daleko méně vzduchu. Naplňuje se jím střední část plic, tím se zvětšuje hrudní koš rozevíráním (zvedáním a poklesem) spodních žeber, čímž dochází ke zvětšení hrudníku v předozadním a příčném směru o 30 - 40%.
  • (Pod)klíčkové - (klavikulární, horní žeberní) dýchání se uskutečňuje pohybem 2.- 5. páru žeber v oblasti klíční kosti. Je mělké, povrchní, rychlé, neboť vzduch přichází pouze do horní části plic. Je nejnamánavějším a nejméně účinným typem dýchání.
  • Smíšené - (kostálně - abdominální, hrudně - břišní) dýchání je nejčastějším typem dýchání. Je poměrně mělké, málo hluboké.

Zdroj: Bohumil Geist - Autogenní tréning, + vlastní poznatky