_____________________________________________________________________________________

○○○ Aktuálně ode mě...

...aneb co se tu děje ○○○


Mějte nádherný rok 2014!
***
Z důvodu šílené zaměstnanosti a nedostatku času
blog v poslední době trošku strádá.
Snad ho již brzy budu krmit více.
***
_____________________________________________________________________________________

2. Prožitek tíže

11. prosince 2011 v 15:00 | Sýkorka Calis |  Autogenní tréning
S nácvikem prožitku tíže začínáme až poté, kdy jsme úspěšně zvládli první a nezbytný předpoklad pro tento nácvik, tedy po zvládnutí fyzického a psychického uvolnění uvedeného ve článku předchozím. Mnohdy již ve fázi uvolnění pociťují někteří jedinci určitý pocit tíhy. Tyto dvě fáze se tedy mohou navzájem prolínat a jedna navazuje na druhou.

Prožitek tíhy nacvičujeme postupně, nejprve v jedné, poté v druhé ruce, dále v jedné a druhé noze a nakonec v celém těle, a to tak, že začínáme zpravidla končetinou pro nás dominantní (praváci pravou, leváci levou). Obvykle není snadné poručit celé končetině aby najednou ztěžkla a proto při potížích postupujeme po jednotlivých částích končetiny, například v případě horní končetiny necháme ztěžknout nejprve pouze prsty, postupujeme přes zápěstí a předloktí k lokti a paži až k rameni a lopatkám. Totéž můžeme použít i v případě, že se jedná o dolní končetinu a nebo o celé tělo.

Pro nácvik prožitku tíže používáme autosugestivní věty typu:

"V pravé (levé) ruce/noze/celém těle cítím nesmírnou tíži."
"Pravá (levá) ruka/noha/celé tělo je těžké, jako z olova, je zcela nepoddajné, nedá se zvednout."
"Pravá (levá) ruka/noha/celé tělo je úplně slabé, bezvládné, malátné a nehybné."

I při tomto nácviku jsou vhodné výrazné a intenzivní představy, např.: že na ruce(noze) leží olověný těžký krunýř, ruka (noha) je připoutána, přikována k podložce, nelze s ní pohnout, je zatížena těžkým závažím nebo prorůstá přímo do podložky, hlouběji a hlouběji.
Nácvik tíhy dolních končetin je často poněkud obtížnější než je tomu u končetin horních, je to způsobeno tím, že inervace horních a dolních končetin je rozdílná. Nácvik provádíme do té doby, dokud se prožitek tíže nestane dostatečně intenzivním a nezačne se spontálně rozšiřovat do celého těla. Po dlouhodobém nácviku a naprosto bezpečném zvládnutí prožitku tíže, tj. nastupuje-li tento prožitek zcela automaticky po použití příslušné věty, postačí k jeho nástupu použít pouze heslovitě zkrácenou formuli: "Tíha"

Zdroj: B. Geist - Autogenní tréning
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama